Makkelijker vertrouwen winnen van je bezoekers en tegelijkertijd je website veiliger maken? Regel ‘SSL’.
Is je al eens opgevallen dat als je op de website van je bank zit of die van Cliendo zit, dat er dan met grote groene letters ‘Secure’, een groene balk, of een slotje bij staat?
Dat komt doordat deze websites een SSL certificaat hebben geïnstalleerd. In de adresbalk van Chrome ziet dat er zo uit:
Die groene variant ziet er betrouwbaarder uit. Dat draagt bij aan het vertrouwen van bezoekers en daarmee de conversie van je website. Het certificaat kost meestal minder rond de € 15 – dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Hoe je het geïnstalleerd krijgt is afhankelijk van je hoster en/of webbouwer. Ga ik beneden nog op in.
SSL staat voor Secure Sockets Layer. Die term legt zichzelf natuurlijk uit, want de sockets worden door secure layers afgedekt. Logisch.
Makkelijker gezegd: SSL is een vorm van encryptie. Het zorgt dat data die wordt ingevuld op jouw website, niet te lezen is voor derden. Vrij wenselijk – zeker als bijvoorbeeld cliënten informatie invullen.
Het hele internet is beveiligd met SSL. Van het leger tot NASA, kerncentrales, financiële instellingen en de website van zelfstandige thuiszorgster Emmy die haar beveiliging gewoon serieus neemt.
Ja. Je internet provider kan zien wat jouw bezoekers intypen. En iemand die je website heeft gehackt ook. En misschien nog wel belangrijker: ook als je op een openbaar (wi-fi) netwerk zit kan er makkelijk iemand meekijken.
Nee. Maar het helpt. Er zijn helaas nog ongeveer een ziljoen andere factoren belangrijk op website gebied. Ik raad je aan dit blog vaker te lezen, IT te gaan studeren of een fatsoenlijke webbouwer in te schakelen.
Begin 2017 is Google begonnen met het nog strenger afstraffen van websites die geen SSL hebben. Je positie in de zoekresultaten wordt slechter. Dat is op zich al reden genoeg om direct SSL te installeren, wat Google ook steeds vaker doet is nog veel ingrijpender.
Ze waarschuwen bezoekers steeds vaker op websites die geen SSL hebben. Die krijgen dan dus zoiets als dit te zien:
Bij veel aanbieders worden er hele mooie SSL certificaten aangeboden. ‘Voor bedrijven’, ‘Voor webshops’. Het verschil in certificaten zit ‘m vooral in dat bij de dure certificaten een handmatige check wordt gedaan dat de eigenaar ook echt zegt wie hij/zij is. Het SSL certificaat zelf is verder meestal technisch gelijk en net zo veilig.
Encryptie kan erg ingewikkeld zijn, er zijn allerlei versies en gradaties van SSL – maar dat is niet zo interessant voor de meeste van ons. We maken een verschil tussen ‘SSL met dikke groene balk’ zoals in onderstaande afbeelding helemaal links, en ‘alleen groene letters’ zoals die helemaal rechts.
In verschillende browsers worden SSL certificaten anders weergegeven – in Chrome is dit het enige verschil nog tussen ‘dure’ en ‘goedkope’ certificaten:
Zoals je ziet in deze afbeelding, gebruikt Google een ‘goedkoop’ SSL certificaat. Dat kan zijn omdat:
Je website staat gehost bij een hoster. Aldanniet via je webbouwer. Afhankelijk van je hoster, server en website is het installeren van een SSL certificaat betrekkelijk simpel tot redelijk simpel. Voor IT nerds dan hé.
Als je het zelf zou kunnen zou dit artikel niet interessant voor je zijn, dus ik vermoed van niet. Bij sommige hosters is het heel makkelijk, of lijkt het in ieder geval heel makkelijk. Steeds meer hosters bieden iets aan dat lijkt op een ‘one click install’. Hoe groter je hoster, hoe groter de kans dat dit al wordt aangeboden.
Echter gaat dit ‘one click installeren’ om de server kant van de installatie. Het scheelt al een boel maar het kan alsnog zijn dat je website moet worden aangepast.
Contacteer je webbouwer en/of je hoster. Het kan zijn dat je website op een bepaalde manier is gebouwd en dat de URL structuur en/of plug-ins op je website geen rekening houden met een letter verschil in de adresbalk. Http:// versus https://. In een normaal geval zou installatie tussen de 0,5 en 3 uur moeten kosten.